Selasa, 23 Februari 2016

SEMAIAN POKOK GARUDA

Apabila di perhatikan pada pokok garuda yang merimbun, saya cuba membiakkannya.
Ini adalah percubaan kali kedua, Sebelum ini telah di usahakan dan hasil nya tidak layu.


 Alhamdulillah terselamat hari di kais oleh ayam yg tidak bertuan.


Dahan yg di buat benih.



Lapisan tanah liat utk mengelakkan tanah hitam tiris dibawa oleh air.


Percubaan dua minggu yg lepas. Masih tidak layu lagi. Ini mungkin hidup.

25.02.2016

Hari ini aku menyambung lagi menyemai pokok garuda.
Semalam telah aku ambil pasu burok Uteh Uo sebanyak empat biji. Dan aku beli di kedai RM4.50 sebanayak enam biji.

Aku ambil benih dari pokok asal yg rimbun sebanyah 10 tangkai pucuk.


Ada pucuk yg tua dan ada pucuk yg muda.
Semua telah aku ambil gambar dan di masukkan di dalam blog ini utk pemerhatian lanjut.
Berserta dengan lebal sekali.

Sebagai biasa saya mengalas tanah liat biasa di dasar pasu.




 Tanah hitam bercampur sabut digunakan seperti biasa.




Di gunakan penggalak akar setelah di rendam dalam air supaya lembut batang benih ini.



Begini lah prosesnya.



Inilah usaha yg dapat aku lakukan balik dari kerja.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan